امید نادری؛ بابک گنجی
چکیده
در مقاله حاضر، روندی برای بهینهسازی شکل استاتور موتور سوئیچ رلوکتانس بهمنظور کاهش ارتعاش و نویز صوتی در این موتور معرفی شده است. نیروی شعاعی اعمالشده بر روی قطب استاتور سبب جابهجایی استاتور و ...
بیشتر
در مقاله حاضر، روندی برای بهینهسازی شکل استاتور موتور سوئیچ رلوکتانس بهمنظور کاهش ارتعاش و نویز صوتی در این موتور معرفی شده است. نیروی شعاعی اعمالشده بر روی قطب استاتور سبب جابهجایی استاتور و ارتعاش ماشین و باعث تولید نویز صوتی میشود. با استفاده از نرمافزار المان محدود ANSYS، الگوی شبیهسازی برای موتور سوئیچ رلوکتانس معرفی شده است که در آن با انجام تحلیلهای الکترومغناطیسی و مودال نیروی شعاعی لحظهای وارد بر قطب استاتور و فرکانسهای طبیعی استاتور با دقت زیادی پیشبینی میشوند. با اعمال الگوی شبیهسازی ایجادشده به یک موتور سوئیچ رلوکتانس 4/6، نتایج شبیهسازی، ارائه و برای اطمینان از صحت نتایج با دادههای اندازهگیری مقایسه شدهاند. همچنین، برای کاهش نویز موتور مزبور سوئیچ رلوکتانس، یک ساختار متفاوت برای استاتور پیشنهاد شده است و پارامترهای طراحی بهینه موتور به کمک الگوی شبیهسازی ایجادشده و الگوریتمهای مختلف مطرح در روش طراحی آزمایشها تعیین شدهاند.