سید مهران هاشمیان عطاآبادی؛ روزبه کمالی؛ محمدرضا سلطانپور
چکیده
باوجود تمام مزایای هواپیماهای با تجهیزات الکتریکی بیشتر (MEA)[i] نسبت به هواپیماهای متداول، افزایش تقاضای انرژی الکتریکی و ولتاژ بهرهبرداری در این نوع هواپیماها، سبب گستردهشدن سیستم توزیع برق هواپیما، ...
بیشتر
باوجود تمام مزایای هواپیماهای با تجهیزات الکتریکی بیشتر (MEA)[i] نسبت به هواپیماهای متداول، افزایش تقاضای انرژی الکتریکی و ولتاژ بهرهبرداری در این نوع هواپیماها، سبب گستردهشدن سیستم توزیع برق هواپیما، افزایش کابلهای استفادهشده و درنتیجه، افزایش احتمال وقوع خطا شده است. در این نوع هواپیماها با توجه به محدودیتهای موجود در ساختار و فضای هواپیما، کابلها بیشتر در مکانهای خارج از دید و شکافها قرار دارند. بر اساس این، در این مقاله بهمنظور افزایش ایمنی هواپیما و کاهش مدت زمان تعمیرات در شرایط وقوع خطا، الگوریتم مکانیابی خطایی ارائه میشود؛ این الگوریتم ضمن تعیین وقوع خطا، مکان دقیق آن را بهصورت آنلاین تعیین میکند. برای این منظور در این مقاله ابتدا با تحلیل موجک جریان خطوط، وقوع خطا و ناحیه خطادار تعیین میشوند. سپس با استفاده از مدار معادل توالی مثبت مدل گستردۀ کابل و همچنین ولتاژ و جریان غیرسنکرون در ابتدا و انتهای ناحیۀ خطادار، مکان دقیق خطا با استفاده از یک الگوریتم دو مرحلهای ترکیبی از الگوریتم PSO و روش تکراری نیوتون، مستقل از پارامترهای کابل به دست میآید. مسئلۀ مدنظر روی سیستم توزیع برق هواپیما با MATLAB/SIMULINK انجام شد و نتایج شبیهسازی، درستی عملکرد و دقت زیاد روش پیشنهادی را تأیید کرد. [i] More Electric Aircraft