احسان شیرالی؛ سعید حسن زاده؛ سید محمد دهقان
چکیده
امروزه استفاده از ماشینهای خطی برای کاربردهای توان بالا مانند حملونقل با مسافتهای طولانی توسعة زیادی یافته است؛ اما هزینة زیاد سرمایهگذاری اولیه و برخی مشکلات فنی از چالشهای مهم این فناوریها ...
بیشتر
امروزه استفاده از ماشینهای خطی برای کاربردهای توان بالا مانند حملونقل با مسافتهای طولانی توسعة زیادی یافته است؛ اما هزینة زیاد سرمایهگذاری اولیه و برخی مشکلات فنی از چالشهای مهم این فناوریها است. در اینجا یک ماشین خطی شار سوییچینگ با ثانویۀ قطعهشده مطالعه میشود. این ماشینها بهدلیل اثر انتهایی و شیارها نوساناتی در نیروی پیشران خود دارند. این نیروی تولیدی ناشی از این نوسانات بر عملکرد ماشین تأثیر منفی دارند. با طراحی مناسب اولیه، تأثیر این عوامل تا حدود زیادی کاهش مییابد. در این مقاله براساس نتایج تحلیل اجزای محدود، یک مدل تحلیلی برای ماشین خطی شار سوییچینگ با ثانویه قطعهشده ارائه میشود. با شبیهسازی المان محدود، نتایج مدل تحلیلی صحتسنجی میشوند و سپس یک روش کنترلی برای کاهش نوسانات نیروی پیشران و کمکردن نیروی نگهدارندة ماشین خطی شار سوییچینگ با ثانویۀ قطعهبندیشده پیشنهاد میشود.