علی عبادی؛ سید مهدی حسینی؛ علی اکبر عبدوس
چکیده
رله خطای زمین محدودشدۀ امپدانس پایین، بخشی از سیستم حفاظت دیجیتال ترانسفورماتور قدرت است که وظیفۀ آن تشخیص خطاهای تکفاز به زمین روی ترمینال ترانسفورماتور یا خطای سیمپیچ به هسته آن است. این طرح حفاظتی ...
بیشتر
رله خطای زمین محدودشدۀ امپدانس پایین، بخشی از سیستم حفاظت دیجیتال ترانسفورماتور قدرت است که وظیفۀ آن تشخیص خطاهای تکفاز به زمین روی ترمینال ترانسفورماتور یا خطای سیمپیچ به هسته آن است. این طرح حفاظتی نوعاً حساس و سریع است؛ با این حال، هنگام رخداد خطای خارجی با جریانهای خطای بزرگ و همینطور طی جاریشدن جریان هجومی مغناطیسکننده ترانسفورماتور قدرت، به دلیل اشباع ترانسفورماتورهای جریان در معرض عملکرد کاذب قرار دارد. در این مقاله نشان داده شده است هوشمندسازی الگوریتم رله خطای زمین محدودشده به ارتقا ایمنی آن منجر خواهد شد. برای نیل به این هدف، در گام نخست، متغیرهای اصلی بهکاررفته در مشخصۀ عملکردی رله خطای زمین محدودشدۀ نمونه به همراه جریان هادی نول بهعنوان پارامترهای ورودی برای آموزش روش طبقهبندیکنندۀ ماشین بردار پشتیبان انتخاب میشوند. سپس سیستم قدرت نمونه شامل ترانسفورماتور قدرت واقعی و ترانسفورماتورهای جریان مربوطه با تعداد بسیار زیادی از شرایط کاری مختلف شامل خطای داخلی، خطای خارجی و جریان هجومی در محیط PSCAD/EMTDC شبیهسازی میشوند. درنهایت، ماشین بردار پشتیبان با استفاده از نتایج حاصله از شبیهسازیها آموزش داده میشود و پس از ارزیابی دقت، بهعنوان هستۀ هوشمند طرح حفاظت خطای زمین محدودشدۀ جدید به کار گرفته میشود.