خلیل گرگانی فیروزجاه؛ پویا حسین زاده
چکیده
در این مقاله، اثر اتصال ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی با وجود برنامهریزی شارژ و دشارژ بهینه در ایستگاه بررسی میشود. بر اساس این، در بخش نخست، فرایند برنامهریزی ایستگاه با هدف حداکثرسازی سود طرفین، ...
بیشتر
در این مقاله، اثر اتصال ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی با وجود برنامهریزی شارژ و دشارژ بهینه در ایستگاه بررسی میشود. بر اساس این، در بخش نخست، فرایند برنامهریزی ایستگاه با هدف حداکثرسازی سود طرفین، ارائه و در بخش دوم، نداشتن قطعیت در برنامة حضور خودروها در ایستگاه برپایة تولید سناریوهای مختلف ملاحظه میشود. برای مدلسازی عدم قطعیتهای موجود در مسئله از روش شبیهسازی آماری استفاده میشود. سناریوهای محتمل از بین سناریوهای تولیدشده با تنوع سطح و منحنی بار ایستگاه، قیمت برق در بازار، سطح بار شبکة استخراج و بار معادل هریک محاسبه میشود. در بخش سوم، اثر بارگذاری ایستگاه بر شبکة توزیع براساس بارهای معادل (استخراجشده برپایة برنامهریزی بهینة بخش نخست) بررسی میشود. اثر بارگذاری ایستگاه در شینهای شبکة 33 شین IEEE در نرمافزار MATLAB برپایة شاخصهای تلفات (هزینة تلفات) و افت ولتاژ شینها مقایسه میشود.