امین علوی اشکفتکی؛ علی قیاسیان؛ عبدالرضا ربیعی
چکیده
استفاده از خودروی الکتریکی باعث کاهش مصرف ذخایر رو به پایان سوختهای فسیلی و همچنین کاهش آلودگی میشود. اگر خودروی الکتریکی قابلیت اتصال به شبکه را داشته باشد، با یک برنامهریزی هوشمندانه حتی سودآور ...
بیشتر
استفاده از خودروی الکتریکی باعث کاهش مصرف ذخایر رو به پایان سوختهای فسیلی و همچنین کاهش آلودگی میشود. اگر خودروی الکتریکی قابلیت اتصال به شبکه را داشته باشد، با یک برنامهریزی هوشمندانه حتی سودآور است. هدف مقاله، ارائۀ برنامهریزی شارژ و دشارژ برای بیشینهکردن سود صاحب خودرو است. برای بهینهسازی تابع هدف (بیشینهکردن سود صاحب خودرو) از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. روش پیشنهادی، ضمن استفاده معمولی و با آسایش از خودرو، برای صاحب خودرو نیز سود در بر خواهد داشت؛ بنابراین نگاه این بررسی متفاوت است و سودآوری صاحب پارکینگ، شبکۀ توزیع و جمعکننده مدنظر نیست. علاوه بر آن، در روش ارائهشده، مسافت طیشده و همچنین وضعیت شارژ در هر ساعت از شبانهروز مدنظر قرار میگیرند. برای بررسی صحت عملکرد این الگوریتم، دادههای تصادفی، تولید و برنامه 1000 دفعه تکرار میشود. درنهایت، سود انتظاری صاحب خودرو برای سه حالت مختلف، وجودنداشتن قابلیت اتصال به شبکه، وجود این قابلیت و استفاده از شارژر 72 آمپری و درنهایت، وجود قابلیت اتصال به شبکه و استفاده از سوپرشارژر محاسبه و بررسی شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهند حالت سوم، نسبت به دو حالت دیگر، سودآورتر است.