ساسان پیروزی؛ جمشید آقائی
چکیده
خودروهای الکتریکی (EVs) ازجمله بارهای جدید روبهرشد در شبکههای توزیع هستند. افزایش تعداد خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع به افزایش تقاضای انرژی شبکه منجر میشود. در صورت نبود مدیریت بر الگوی دریافت ...
بیشتر
خودروهای الکتریکی (EVs) ازجمله بارهای جدید روبهرشد در شبکههای توزیع هستند. افزایش تعداد خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع به افزایش تقاضای انرژی شبکه منجر میشود. در صورت نبود مدیریت بر الگوی دریافت انرژی آنها از شبکه، ممکن است ولتاژ باسها و بارگذاری خطوط از محدوده مجاز خود خارج شوند. همچنین برای شارژ و دشارژکردن باتری خودروها در زمان اتصال به شبکه، از ادوات الکترونیک قدرت با عنوان شارژر استفاده میشود. شارژر بهصورت یکطرفه و دوطرفه قادرند انرژی را بین شبکه و باتری رد و بدل کنند. مدل دوطرفه قادر است در چهار ناحیه کاری مختصات PQ فعالیت کند. بنابراین در این مقاله مدیریت توان اکتیو و راکتیو در شبکه توزیع هوشمند با استفاده از خودروهای الکتریکی بهصورت بهینهسازی غیرخطی مدل میشود. سپس با استفاده از روشهای خاص خطیسازی معادلات غیرخطی، مسئله یادشده بهصورت مسئله خطی آمیخته با اعداد صحیح (MILP) مبدل میشود تا امکان دستیابی به بهینهسازی مطلق با استفاده از موتور حل مرسوم GAMS فراهم شود. این مسئله بر روی شبکه تست 33 باسه اجرا شده است و نتایج عددی نشاندهنده توانمندی روش ارائهشده برای مدیریت توان اکتیو و راکتیو بهینه هستند.