کاظم دستگردی؛ ناصر مهرشاد؛ محسن فرشاد
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 79-90
چکیده
امروزه با توجه به مزایای متعدد سفرهای هوایی از جمله راحتی، آسایش، سرعت و امنیت بالا، ترافیک هوایی رشد چشمگیری داشته است و انتظار میرود این نرخ رشد در سالهای آینده فزآیندهتر شود. تراکم ترافیک هوایی ...
بیشتر
امروزه با توجه به مزایای متعدد سفرهای هوایی از جمله راحتی، آسایش، سرعت و امنیت بالا، ترافیک هوایی رشد چشمگیری داشته است و انتظار میرود این نرخ رشد در سالهای آینده فزآیندهتر شود. تراکم ترافیک هوایی و محدودیتهای مختلف در توسعه برخی فرودگاهها سبب شد که مسأله کنترل فرود هواپیماها بهعنوان یکی از مهمترین مسائل مطرح در حوزه حمل و نقل هوایی، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف سازد. در این مقاله، در قالب یک رویکرد هوشمند نوین با اعمال دانشی غنی و مؤثر به فرآیند بهینهسازی (برای افزایش سرعت همگرایی و قابلیت حذف پاسخهای غیربهینه بدیهی)، از الگوریتم Particle Swarm Optimization with Constriction Coefficient (CPSO) برای مسأله کنترل هوشمند فرود هواپیماها استفاده شده است. نتایج شبیهسازیها نشان میدهند که در مقایسه با روشهای قدرتمند ارایه شده قبلی، از جمله روشهای مبتنی بر الگوریتمهای ژنتیک، بیونومیک، جستجوی Scatter و GLS، کمینهسازی مجموع تأخیرهای پروازی (هدف اساسی بهینهسازی) به بهترین نحو ممکن تحقق یافته است. به دست آمدن مجموع تأخیرهای پروازی صفر برای دو مسأله با دادههای واقعی فرودگاه دالاس فورت ورث تگزاس، بیانگر قابلیت بیشتر رویکرد هوشمند پیشنهادی در مقایسه با سایر روشها در یافتن پاسخ بهینه برای مسأله است.